اخبار > انطباق برنامه عملیاتی طرح و اندیشه با شعب گامی در راستای همسو شدن



مهدی علیمردانی:

انطباق برنامه عملیاتی طرح و اندیشه با شعب گامی در راستای همسو شدن

روابط‌عمومی طرح و اندیشه در بیست و هفتمین روز از اجرای طرح مشکاه و در ادامه گفتگوهای خود با مدیران ارشد بانک ملت پیرامون همین طرح، این بار مصاحبه‌ای اختصاصی را با مهدی علیمردانی مدیر امور شعب منطقه 2 انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
علیمردانی در ابتدای این گفتگو با تاکید بر نقش مطالبات در سیستم بانکی، این آسیب را در نظام بانکداری باعث بلوکه شدن ذخائر و انجماد منابع برشمرد که در نهایت EPS یا همان سودآوری بانک را متاثر خواهد کرد.بر همین اساس اهمیت وصول مطالبات را در جهت کاهش معوقات بانکی که به آزاد سازی ذخائر و افزایش جریان نقدینگی منجر می‌شود موضوعی مهم و راهبردی دانست.
وی در ادامه با اشاره به دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر ضرورت پیوستن بانک ها به استاندارد IFRS و شفاف‌سازی صورت‌های مالی، بانک ملت را در این حوزه پیشگام دانست که از حدود دوسال پیش سیستم مالی خود را بر اساس استاندارد IFRS به بانک مرکزی ارائه داده است.
مدیر امور شعب منطقه 2 بانک ملت خاطر نشان کرد:به دلیل تاثیر کاهش مطالبات معوق در شاخص‌های این استاندارد جهانی، طبعیتاً نقش شرکت طرح و اندیشه نیز به عنوان بازویی توانمند برای بانک ملت در حوزه وصول مطالبات محسوس و حائز اهمیت است.
به گزارش روابط عمومی علیمردانی در ادامه این گفتگو که عبادی پور معاون عملیات تهران و عبداله‌زاده مدیر روابط عمومی شرکت نیز حضور داشتند حجم بالای کارها و وظایف شعب را عامل عدم تمرکز آنها بر مطالبات دانست و افزود: بیش از 80 درصد توان شعب صرف کارهاو مسئولیت های روزانه و در واقع وظایف ذاتی آنها یعنی ارائه خدمات به مشتریان شعبه می شود لذا فرصت چندانی برای تمرکز بر مطالبات، پیگیری پرونده های معوقاتی و مذاکره با مدیونین را ندارند به همین منظور و البته بر اساس تکلیف سازمانی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت طرح و اندیشه،مطالبات خود را مدیریت می‌کنند که خوشبختانه شرکت هم توانسته است در این زمینه نقش موثر خود را ایفا کرده و تاثیرات محسوسی داشته باشد.
علیمردانی نیز مانند دیگر مدیران ارشد بانک ملت ورود همکاران بانکی به بدنه مدیریتی شرکت، طرح واندیشه را به واسطه تسلط و اشراف آنان بر امور اعتباری و مطالباتی بانک،یک تصمیم هوشمندانه مدیریتی و مزیت قابل توجه برای این شرکت دانست که عملکرد طرح واندیشه را بهبود بخشیده است.
وی در عین حال یادآور شد:برغم توفیقات زیادی که طی یک سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم هنوز اهداف شرکت با بانک کاملاً همسو و یکی نشده است لذا ضرورت دارد با هم افزایی،ضعف های موجود برطرف گردد.
علیمردانی در ادامه به سنجش عملکرد شعب بر اساس مجلد آماری و تحقق شاخص‌های برنامه عملیاتی اشاره کرد و تصریح کرد: از آنجاییکه متر و معیار سنجش عملکرد شرکت با شعب متفاوت است،لذا تحقق اهداف مورد نظر در طرح و اندیشه گاهی در عملکرد شعب تاثیر محسوس و مشهودی نمی‌گذارد و همین موضوع باعث ایجاد شکاف بین شرکت و بانک می شود.
مدیر امور شعب منطقه 2در همین راستا به برگزاری جلسات روزانه و مستمر منطقه تحت مدیریت خود به منظور بررسی مطالبات شعب منطقه مذکور اشاره کرد و افزود: مدیریت امور شعب منطقه 2 هر روز به صورت تفکیکی با رؤسای شعب این منطقه نشست‌های بررسی پرونده‌های مطالباتی را برگزار می‌کند که در این نشست‌ها بعضاً گلایه‌هایی از طرف رؤسای شعب در خصوص شرکت طرح واندیشه مطرح می‌شود از جمله اینکه برخی رؤسای شعب معتقدند شرکت طرح و اندیشه در حوزه وصول مطالبات گزینشی عمل می‌کند و تنها در پرونده‌هایی که سهل الوصول هستند و یا امکان حصول نتیجه در آن‌ها بیشتر است ورود پیدا می‌کند، لذا به نظر می‌رسد شرکت باید تلاش کند اینگونه نگرش‌ها نسبت به خود را که البته گاهاً غیر کارشناسی نیز است تغییر دهد.
بنابر این گزارش وی با اشاره به نقش موثر شرکت طرح واندیشه در حوزه وصول مطالبات، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این مجموعه را جزء موارد تاکید شده خود به رؤسای شعب منطقه عنوان کرد و گفت: معتقدم عدم استفاده شعب از پتانسیل و توانایی شرکت در کاهش مطالبات به ضعف شعب بر می گردد نه کوتاهی طرح واندیشه.
علیمردانی در ادامه سخنان خود، انتخاب نیروهای فاقد دانش اعتباری و حقوقی برای پیگیری پرونده‌های مطالباتی را از ضعف‌های شرکت طرح واندیشه برشمرد و افزود:این شرکت برای دستیابی به نتایج و اهداف مد نظر بانک ملت، باید از نیروهایی استفاده کند که علاوه بر برخورداری از دانش تخصصی و فنی در حوزه وصول،بر امور اعتباری و حقوقی نیز مسلط باشند.
وی در همین خصوص افزود: شرکت طرح واندیشه چنانچه به جذب نیروهای متخصص اهتمام بیشتری داشته باشد یا از طریق ارائه آموزش‌های ضمن خدمت برای آن تعداد از نیروهایی که فاقد دانش لازم هستند اقدام نماید که البته در این حوزه می‌تواند از تجربیات رؤسای شعب استفاده نماید قطعاً تعاملات مثبت و نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
مدیر امور شعب منطقه 2 انتظار بانک ملت از شرکت طرح واندیشه را با توجه به توانمندی‌های آن بالا دانست و خاطر نشان کرد:به دلیل اینکه شرکت در حوزه وصول از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردار است لذا انتظار می‌رود در مواردی که شعب توانایی ورود به برخی موضوعات را ندارند به عنوان مثال امکان شناسایی اموال مدیونین برای آن‌ها مقدور نیست، طرح و اندیشه با استفاده از ابزارهای خود ورود پیدا کند و شعب را در دستیابی به اهداف مورد نظرشان یاری کند.
وی در ادامه افزود:چنانچه این فرایند عملی شود بدون شک همه شعب به وجود شرکت طرح واندیشه وابسته خواهند شد.این در حالی است که این وابستگی در حال حاضر به طور کامل ایجاد نشده است.
مدیر امور شعب منطقه 2، رصد روزانه مطالبات شعب را یکی از وظایف مستمر خود به دلیل اهمیت ویژه نسبت به افزایش مطالبات عنوان کرد و گفت:بر همین اساس انتظار می رود این حساسیت در بدنه شرکت طرح و اندیشه هم وجود داشته باشد و کارشناسان مناطق با رصد هر روزه آمار مطالبات شعب،نسبت به افزایش میزان مطالبات واکنش نشان دهند و به دنبال آن اقدامات خود را جهت کاهش این معوقات متمرکز کنند.
وی انطباق برنامه عمیاتی شرکت با برنامه عملیاتی شعب را عامل مهمی در همسو شدن طرح و اندیشه و بانک دانست به نحوی که سود و ضرر حاصل از کاهش یا افزایش مطالبات برای کارشناسان طرح و اندیشه نیز محسوس شود.
به گزارش روابط عمومی علیمردانی یکی دیگر از مشکلات بین شعب و شرکت را عدم برقراری ارتباط و تعامل مثبت و دوسویه بین این دو دانست و افزود: علیرغم تلاش‌هایی که طی یک سال اخیر در جهت تعاملات مثبت با شعب صورت گرفته است اما موانع کاملاً مرتفع نشده لذا بسیاری از شعب از ابزارهای شرکت و همچنین ظرفیت و توانمندی طرح و اندیشه اطلاع درستی ندارند و از سوی دیگر شرکت نیز در جریان انتظارات و توقعات برخی شعب نیست.
مدیر امورشعب منطقه 2 با اشاره به عدم توفیق شرکت در برخی پرونده های کلان به دلیل گره خوردن این پرونده ها به اقدامات حقوقی و سیر طولانی اقدامات قضایی،ابراز امیدواری کرد طرح و اندیشه بتواند با تقویت تعاملات  خود با شعب و تمرکز بر مطالباتی که به تازگی وارد سرفصل شده‌اند و همچنین تقسیط ها،کمک شایانی در جهت کاهش میزان مطالبات و منفی شدن بار مطالبات شعب داشته باشد.
وی در پایان میزان مطالبات مشکوک الوصول این منطقه را 97 درصد عنوان کرد واجرای طرح مشکاه با محوریت تمرکز بر وصول این پرونده‌ها را اقدامی قابل توجه دانست که می تواند تاثیر بسزایی در EPS و آزاد سازی ذخائر بلوکه شده بانک ملت داشته باشد.


تاریخ درج خبر:شنبه ١٩ اسفند ١٣٩٦ زمان درج خبر:٠٩:٢٧ شماره خبر:١٨٨٥ تعداد نمایش خبر:2143

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: